Wednesday 14 September 2011

Cara buatkan orang lain menyukai kita..

Penulis terkenal Dale Carnegei dalam bukunya How To Win Friends & Influence People telah menggariskan  6 kaedah ataupun perkara yang perlu dilakukan dan diamalkan dalam membuatkan orang lain menyukai kita...Berikut merupakan rumusan yang dapat dibuat daripada 6 kaedah tersebut.. 

1) Bersungguh - sungguh menaruh minat pada orang lain. Apabila kita mahu orang lain menyukai diri kita, apabila kita ingin membina persahabatan yang sejati, apabila kita ingin menolong diri kita sendiri, perlulah kita sentiasa bersungguh - sungguh menaruh minat pada orang lain..

2) Sentiasa senyum..Sekuntum senyuman dapat menolong individu yang sedang tertekan kerana bosnya, para pelanggannya, gurunya, ibu bapanya, atau anak-anaknya dengan menyedari masih ada lagi pintu-pintu kegembiraan yang belum terbuka di atas dunia ini.

3) Sentiasa ingat akan nama orang. Ingat, nama setiap individu itu adalah nada yang enak didengari dan penting dalam apa-apa bahasa sekalipun.

4) Cuba jadi pendengar yang baik. Sentiasa dorong orang lain supaya bercerita mengenai diri.

5) Dalam usaha menarik minat orang kita perlu berbicara mengenai minat orang lain lebih daripada berbicara apa yang kita minati.

6) Akhir sekali sentiasa telus dalam setiap perkara yang kita lakukan dan membuat orang lain berasa penting..

Sama sama la kita manfaatkannya..

2 comments: